Nollsuicid

Stöd för deprimerade, information om akuthjälp för dig som bär på självmordstankar, efterlevandestöd samt information för suicidprevention. Hur orkar man leva vidare när det är som mörkast? Var man hittar hjälp när man mår som sämst? Hur överlever man när en anhörig tagit sitt liv?

"Du ältar inte lite nu?"

Kategori: Efterlevande





När jag förklarade att oktober och såväl hösten blivit lite tyngre sedan Pappa tog sitt liv just i oktober fick jag kommentaren ovan. Ältar? Nej ! Jag väljer inte att drömma jobbiga drömmar, bli energilös och ledsen. Jag bara känner av det. Fysikst. Det bara kommer. Det kommer inte lika "akut" som innan. Men jag känner av det. Är det konstigt? Det blir fjärde året. Det är det mest traumatiska jag upplevt i mitt liv och jag hoppas av hela mitt väsen att jag aldrig ska behöva uppleva något liknande.

Inte undra på att folk inte vågar dela sin sorg och smärta med de som inte själva varit med om samma sak när man möts av oförstående kommentarer som dessa. Tur att det finns fantastiksa människor som faktiskt förstår det man går igenom som efterlevande och stöttar.

Får ni liknande kommentarer?

Kommentarer

  • Annica säger:

    ...du menar oförstående inskränkta kommentarer??



    Det är av människor som inte fattar hur svårt det är. Vi är alla individer. Om man söker på ordet individ så betyder det enskild enhet vilket betyder att vi är unika. Vilket oxå betyder att alla människor hanterar sorg på olika sätt. Och olika lång tid. Det är så många som kommer med råd i någons sorg. Oftast av godo men med svårighet (och oftast oinsikt i tillkortakommandet i det) att sätta sig in i situationen. Och hur skulle någon kunna?? Prata inför de som orkar och vill lyssna och strunta i resten. Välj till energigivare och välj bort energitjuvar. Trött jag blir!



    Fint inlägg du hade om att man inte kan sätta epitet på självmord som fegt eller starkt.



    Stor kram på dig. Ska vi ta den där fikan snart eller??

    2009-10-08 | 17:31:27
    Bloggadress: http://annicajohansson.blogg.se/
  • Anonym säger:

    Vem fan säger nått sånt??!! Jävla idioter! Kram Hannah

    2009-10-08 | 17:52:07
  • Anonym säger:

    Kan man maila dig?

    2009-10-09 | 11:00:38
  • Eva-Lotta säger:

    Nej, de är inte idioter. De är vanliga människor som har haft turen att inte behövt uppleva det vi har upplevt. De har skapat en bild av hur det fungerar, och vi passar inte in där. Det som är synd är att de aldrig fått lära sig att bemöta personer som drabbats av stor sorg.

    2009-10-09 | 14:37:51
  • Ludmilla säger:

    Det är väl just älta vi behöver göra. Ältandet är en del av bearbetningen. Bearbetningen måste man igenom, det är ju bara så. SAMTIDIGT som vi måste framåt. Det är både och, och det gäller att hitta en balansgång så att man varken har skygglappar eller fastnar.

    2009-10-14 | 11:16:22
    Bloggadress: http://ludmilla.se
  • johanna säger:

    hejsan! hamnade på din sida och läst lite. känslan och sorgen man bär med sig sätts i ord av andra människor, det känns så skönt. läste ditt inlägg ovan.. jobbigt att behöva höra sådana ord av människor runt än. min mor gick bort för snart ett år sedan och man märker på folk runt än att dom tycker det är jobbigt om man bara nämner henne nu förtiden. man märker att dom tycker att det borde vara avklarat nu. så synd att folk inte har lite mer förståelse.

    2009-10-18 | 21:33:03
    Bloggadress: http://www.duvalill.blogspot.com
  • Frida säger:

    Min bror tog livet av sig för 1år och 8 månader sedan utan förvarningar, allt var som det alltid varit och nu det närmar det sig hans födelsedag, jag sörjer och sörjer, den 24e varje månad är värst.

    Människor i ens närhet tror att dom förstår hur det känns men dt gör dom inte, man måste nog uppleva något sådant innan man kan förstå. Älta måste man få göra hur mycket man vill, jag måste få göra det annars skulle jag inte klara av vardagen. jag vill inte gömma mej och sluta prata om honom, trots att han valde sin väg i livet så ville han inte att vi skulle glömma honom, han ville att vi skulle vara stolt över honom, vilket vi naturligtvis är och alltid kommer att vara. Ältandet är en del i alla sorg som vi bär inom oss och det ska vi naturligtvis få fortsätta göra så länge vi behöver det. Aldrig glömmer man någon när och kär som dött, ALDRIG!



    Jag läser många bloggar om människor som förlorat någon nära men brukar inte kommentera, men nu kändes det bara rätt. Tack för en fin och bra blogg med många kloka ord och tankar, jag blir en trogen läsare i fortsättningen.

    Mvh . Frida

    2009-10-22 | 19:31:28
    Bloggadress: http://livetenligtfridae.blogg.se/

Kommentera inlägget här: