Nollsuicid

Stöd för deprimerade, information om akuthjälp för dig som bär på självmordstankar, efterlevandestöd samt information för suicidprevention. Hur orkar man leva vidare när det är som mörkast? Var man hittar hjälp när man mår som sämst? Hur överlever man när en anhörig tagit sitt liv?

Ett bevis på att det går

Kategori: Hopp

I den mörkaste av stunder känns det som om att det aldrig kommer att gå,
som att det aldrig kommer att vända och bli bättre.
Jag vet att detta inte är sanningen - hur sant det än känns just nu.
Det går, det kommer att gå. Jag lovar dig!
Om ni klickar på länken nedan får ni se berättelsen om en kvinna som lyckats med allt, nått alla sina mål och lite därtill; men som ändå inte trodde att livet kunde blir bra.
Men hon blev motbevisad.
Bild från Emmas blogg.
Det glädjer mig att hon gjorde detta, att hon vågar bryta tystnaden kring depression och suicid.
Hon räddades på grund av att människor i hennes omgiving var uppmärksamma, reagerad och vågade ställa de obekväma frågorna.
Hon säger själv i avsnittet att den värsta känslan när man mår dåligt är känslan av att man är ensam om att må dåligt. Hennes budskap är att det går att gå från den mörkast botten till ett lyckligt liv - samma budskap som jag vill förmedla med hjälp av denna blogg.
Är väldigt tacksam för att hon delade med sig av sin historia.

Kommentarer

  • LisaMarie säger:

    Tack för denna blogg, det behövs fler. Suicid är ett alldeles för hysch hysch ämne, som få helst pratar om allra minst politikerna. Du är en sann överlevare, fortsätt kämpa!

    2012-02-25 | 18:37:56
    Bloggadress: http://intheshadowofdeath.blogg.se/
  • ulrika säger:

    Hej...



    Tittar in på din blogg med jämna mellanrum. Du finns som en av mina favoriter på listan. Är tacksam att den finns kvar och finns som "träff" när man googlar på suicid. Ja, visst är de bra när offentliga personer träder fram för det är det enda som tycks hjälpa, om det hjälper? jag hoppas det...



    Skammen över psykisk ohälsa måste försvinna men det går trögt trots att vi är inne på år 2012.



    Sen har vi skammen över suicid, det måste också försvinna för visst finns det ännu en skam (med risk för att upprepa ordet skam) över detta? Jag är själv efterlevande och kämpar hårt för att inte min kära väns död ska bli en skam, jag märker hela tiden att denna "typ av död" är av en lägre rang hur hemskt det än låter.



    Varm kram till dig!! <3

    2012-03-03 | 23:45:43

Kommentera inlägget här: