Nollsuicid

Stöd för deprimerade, information om akuthjälp för dig som bär på självmordstankar, efterlevandestöd samt information för suicidprevention. Hur orkar man leva vidare när det är som mörkast? Var man hittar hjälp när man mår som sämst? Hur överlever man när en anhörig tagit sitt liv?

Den värsta sorgen

Kategori: Sorgen

.
.

"Den sorg som anses svårast är förlust av barn, oavsett ålder (Ottosson, 2007)."

 

Detta är något jag funderat på många gånger. Kan man mäta sorg? Är det värre för en person att förlora sitt barn än sitt syskon? Lider man mer om man förlorar en förälder än en vän?

 

Nej är mitt svar på den frågan.

 

Min uppfattning är att det finns inget sätt att gradera en sorg. Det som avgör hur svår sorgen blir är hur stark kärleken är till den man förlorat. Ju större kärlek desto svårare sorg. Det är inte svårare än så.

 

För att citera Jack Gladh:

 

 

"Sorgen är en frukt

av kärleken.

...

Ju större kärlek

desto större sorg

desto större smärta

desto större saknad"

 

 

Sorgens svårighetsgrad avgörs inte genom att titta på vilken tillhörighet man hade till den saknade,

utan genom hur stor kärleken är till den man förlorat

 

 

Kommentarer

  • syster säger:

    TACK! Du börjar bli lite av en vän... Önskar att jag kände dig bättre.

    2009-09-02 | 17:51:56
    Bloggadress: http://alskadsaknad.blogspot.com
  • storasyster säger:

    När min bror dog fick jag höra "det var ju ändå din bror...du har din familj att tänka på!" de ville mena att det var mina föräldrar som bar den allra största sorgen!! VAD VET DE OM DET??? Ingenting....



    Att förlora min bror blev som att förlora halva mig själv. Som för alltid försvunnit. Att stappla mig fram när jag förlorat halva mig själv är så svårt. Den andra delen behövs ju här...

    2009-09-02 | 20:45:24
    Bloggadress: http://www.evig-saknad.blogspot.com

Kommentera inlägget här: