Nollsuicid

Stöd för deprimerade, information om akuthjälp för dig som bär på självmordstankar, efterlevandestöd samt information för suicidprevention. Hur orkar man leva vidare när det är som mörkast? Var man hittar hjälp när man mår som sämst? Hur överlever man när en anhörig tagit sitt liv?

Ord utan eftertänksamhet

Kategori: Allmänt








Senast här om dagen fick jag en väldigt korkad kommentar. Jag förundras över hur ofta det "slängs" med suicidrelaterade ord. I dagliga sammanhang slänger folk ur sig kommentarer som inte är genomtänkta och som ett sätt att visa på att de är missnöjda med en situation. "Jag blir självmordsbenägen, ...annars tar jag livet av mig, jag hänger mig" etc.

Jag syftar på personer som absolut inte har några som helst psykiska problem som bara slänger ur sig kommentarer likt ovan för att illustrera sitt missnöje över triviala vardagsdilemman.

De förstår inte hur laddade dessa ord är. Varje gång någon säger något liknande hugger det till i bröstet på mig. Att höra att personen skall hoppa framför tåget om en viss sko är slut i dennes storlek eller likanande är inte bara stötande utan känns som ett hån mot alla som faktiskt förlorat sitt liv i suicid och de anhöriga som blivit lämnade kvar.


Någon annan som känner igen sig?

Kommentarer

  • monia säger:

    det är ungefär som att ordet cp används i alla möjliga sammanhang. tex. "jag är cptrött", "jag är cphungrig" ... hur fan är man cptrött?! är det nå annorlunda att vara cp och vara trött än att vara normal och trött? jag fattar lixom inte ...

    2009-10-03 | 08:40:38
    Bloggadress: http://moniasundgrenjansson.blogg.se/
  • Cissy säger:

    Jag känner igen mig. Fast just nu reagerar jag så mycket på allt, bara jag hör att någon mår dåligt blir jag skiträdd... Förhoppningsvis kanske det ändrar sig lite i alla fall. Ta hand om dig. Kramar

    2009-10-03 | 17:52:21
    Bloggadress: http://flumflummedcisseliciss.blogg.se/
  • Milda säger:

    Jag håller med, det hugger till i mig med. Gör ont. Jag har inte förlorat ngn i suicid, men jag vet hur vidrigt det är att tänka tankarna. Hur ont det gör när man inte ser någon väg ut.

    Personer som säger så kan knappast varainsatt i just det.

    Kram till dig!

    2009-10-03 | 20:09:59
  • Yekisan säger:

    Varje dag stöter man på dessa uttryck. Men igår läste jag i min 8-årige sons läsebok för tvåan. Citerar:

    "Då kommer farbror Grankvist.

    -Inte ska tant såga, säger han. Tant tar livet av sig.

    -Jag sågar så mycket jag vill.

    Min man tog livet av sig för 8 mån och det kan inte vara roligt för honom att läsa!.

    2009-10-03 | 22:12:30
  • Syster säger:

    Känner definitivt igen det.

    Jag jobbar med tonåringar och de pratar ofta före de tänker om man säger så. Hör kommentarer som dem ofta.

    2009-10-04 | 10:37:25
  • abc säger:

    känner verkligen igen den där känslan då det hugger till i hjärtat, jag får nästan lite svårt att andas och blicken "stelnar till". Även om dom inte menar nått så känns det verkligen som ett hån emot mig/oss som fått uppleva detta hemska.

    2009-10-06 | 06:43:27
  • Babyborderline säger:

    Det är ett hån mot alla som verkligen är psykiskt knäckta och inte ser någon annan utväg än bort för alltid. Men varje gång det händer så tröstar jag mig med att dom faktiskt inte FÖRSTÅR hur det känns att vilja dö, på riktigt. Att dom är lyckligt ovetande om smärta i sanningen att vilja försvinna för alltid. Och jag gläds att dom i alla fall inte kommer bli en siffra i staistiken. Fast samtidigt så föraktar jag, och gråter för att dom gör anspråk på en smärta som inte är deras egen.

    2009-10-06 | 12:07:49
    Bloggadress: http://babyborderline.wordpress.com

Kommentera inlägget här: