Nollsuicid

Stöd för deprimerade, information om akuthjälp för dig som bär på självmordstankar, efterlevandestöd samt information för suicidprevention. Hur orkar man leva vidare när det är som mörkast? Var man hittar hjälp när man mår som sämst? Hur överlever man när en anhörig tagit sitt liv?

Stötta en efterlevande

Kategori: Att hjälpa en medmänniska

Vad ska man säga? Vågar man ringa?
Frågorna är många när man har en person i sin omgivning som förlorat någon i suicid.
Det första jag kan säga är att det finns inget att säga förutom att det är fruktansvärt. Det finns inga tröstande ord.
Det som tröstade mig var alla som brydde sig. Alla som visade att de fanns för oss i familjen. Många sa bara "jag vet inte vad jag ska säga" och det var gott nog; för det hörs när någon bryr sig. För vad säger man? Jag svarade alltid "jag förstår det...för jag vet inte själv vad jag ska säga"
Det som fick mig att orka var alla de som visade att de brydde sig, att vi inte var ensamma. Ta inte för givet att det redan är många som hjälper utan ta reda på om det är något just du kan göra. Det kan vara allt från vardagsrutiner till att bara lyssna.
Det går att visa att man bryr sig utan att vara påträngande. Det är en balansgång men när man gör något av medkänsla och är lyhörd kan det sällan bli fel.
Behovet av att ha människor omkring sig försvinner inte så fort begravningen är över. Det praktiska må vara över men sorgeprocessen har just börjat. Låt det ta den tiden det tar.
Säg aldrig saker som att "du borde ha kommit över det nu" eller "du borde ha gått vidare vid det här laget". Det tar den tid det tar och sådan uttalanden gör inget annat än att skadar. Man kommer inte över det. Man lär sig leva med det och det är en väldig skillnad.
Vad säger ni som också är efterlevande?

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Det absolut bästa

    är att prata, fråga, inte fega.Alla runt mig vet att jag helhjärtat försökte och ville lyckats.Nägra få törs prata med mig,andra vet jag vet men inte låtsas om,det är svårt!I en affär Träffade jag en mamma som förlorat sitt barn,visste inte hur jag skulle bete mig.gick fram och kramade hennne,hon blev så glad att jag brydde mig.hon kände att folket i affären undvek henne.Det blev ytterligare en sorg.kram A

    2009-08-29 | 22:35:53
  • Ulrika säger:

    Nej, det går inte över. När man gått igenom begravningen och en lång tid efter det, ja då återstår återanpassningen för oss närstående. Vi ska nu lära oss att leva utan den människa som lämnat oss och det är svårare än jag trott. Det är så många negativa tunga känslor som är med i spelet bland annat skuld. Det har nu gått ett halvår och jag har svårt att andas. Svårt att förstå att den människa som försvann aldrig mer ska berika våra liv. Det är oerhört tungt att bygga ett nytt liv utan henne och tyvärr så har jag absolut noll stöd från min arbetsgivare och arbetskamrater och det är ju ändå där man tillbringar en stor del av sitt liv.

    Så många gånger har jag fått höra "du borde ha kommit över det nu" och då ska jag ändå säga att det är av högt utbildade människor. Det är så bedrövlig hela situationen. Nästan absurd. I mina svaga stunder önskar man nästan att dom skulle vara med om något liknade även om jag i verkligheten aldrig skulle önska någon denna vidriga situation.



    2010-08-18 | 12:14:27

Kommentera inlägget här: