Nollsuicid

Stöd för deprimerade, information om akuthjälp för dig som bär på självmordstankar, efterlevandestöd samt information för suicidprevention. Hur orkar man leva vidare när det är som mörkast? Var man hittar hjälp när man mår som sämst? Hur överlever man när en anhörig tagit sitt liv?

Min första egna förlust på grund av suicid

Kategori: Sorgen


Min Pappa.

Det fanns inte i min föreställningsvärld...lika lite som det finns för någon annan. Att din Pappa, Mamma, partner, vän, syskon, barn osv skulle ta sitt eget liv. Det är kulmen av absurdum.

Han tog sitt liv 2005. Det är snart 4 år sedan.

Jag kan återuppleva dagen som om det vore igår. Han ställde sig framför tåget. Han dog direkt. Jag såg honom några timmar senare. Utdragen ur ett frysfack i en liksäck.

Jag förstår i dagsläget att jag fick varningssignaler, Jag fattade det inte då. Bara ringde frenetiskt och ville kolla hur han mådde...ville ju att han skulle må bra. Kom med förslag vad vi kunde göra för att det skulle bli bättre.
Jag köpte blommor oxh hälsade på honom. Men jag visst inget om suicid, signaler eller hur man skulle göra om man uppfattade något av det man kan se.
Vet inte om det hade gjort någon skillnad om jag haft den kunskap jag har idag då. Men det hjälper inte att spekulera i. Han är borta.

Vad jag vill är att mina erfarenheter skall hjälpa andra. Jag har läst massor om suicid/självmord och vill lära mig ännu mer. Jag vill göra skillnad.


Kommentarer


Kommentera inlägget här: