Nollsuicid

Stöd för deprimerade, information om akuthjälp för dig som bär på självmordstankar, efterlevandestöd samt information för suicidprevention. Hur orkar man leva vidare när det är som mörkast? Var man hittar hjälp när man mår som sämst? Hur överlever man när en anhörig tagit sitt liv?

Min andra förlust i suicid

Kategori: Sorgen





Jag har bara skrivit om min första förlust i suicid, Pappa. 

Min andra skedde alldeles nyligen. Min brors närmsta vän, som var en vän till familjen likaså, tog sitt liv den för drygt en vecka sedan. Han ställde sig likt Pappa framför tåget. 

Tragedi...det är det ord som beskriver händelsen bäst. Jag har först nu börjat förstå att det har hänt. Det är en tragedi. Inte ens 35 år fyllda, nygift och en liten dotter....så fruktansvärt.

Jag lider för att han är borta, för att min bror har det så jobbigt nu och för att jag vet vilket fruktansvärt lidande hans familj har framför sig. Hur mycket tankar och känslor de kommer att brottas med. Hur deras liv vänts upp och ner. Hur allt är kaos. Alla sömnlösa nätter... 

Samtidigt som jag sörjer att han lämnat oss och lider för att han inte kunde se någon annan utväg så river hans död upp så mycket gammalt. Känslor som jag faktiskt inte haft närvarande i min vardag på ett bra tag kommer tillbaka som ett brev på posten. 

Ytterligare en underbar person har vi förlorat...en person som vi aldrig kommer att få tillbaka.....det gör mig så fruktansvärt ont. 

Jag skulle bara vilja säga till honom;

 "Vi hade fixat detta. Du hade kommit ur det mörker du befann dig i. Det var inte ett statiskt tillstånd. 
VI fanns ju här för att hjälpa dig. Du hade kunnat få den hjälp du behöver. Du var inte ensam. 
Det hade kunnat bli bra igen.....
Du har lämnat så många människor efter dig som älskar dig, saknar dig, som hade gjort vad som helst för dig och som nu kommer lida något fruktansvärt på grund av att du inte finns här längre"




Kommentarer


Kommentera inlägget här: