Nollsuicid

Stöd för deprimerade, information om akuthjälp för dig som bär på självmordstankar, efterlevandestöd samt information för suicidprevention. Hur orkar man leva vidare när det är som mörkast? Var man hittar hjälp när man mår som sämst? Hur överlever man när en anhörig tagit sitt liv?

Medmänniskor finns

Kategori: Att hjälpa en medmänniska

Läste detta inlägg.
Det är en man som reagerar och agerar.
Befriande och glädjande.

Det fick mig att tänka på när jag satt på tåget hem från skolan efter att jag fått samtalet om att Pappa dött.
Det var en kvinna...EN av ett helt tåg som reagerade på att jag grät så jag inte kunde andas. Jag befann mig i en sådan chock att hela kroppen skakade.
.
Även om hon inte kunde göra något för mig så räckte det väl att hon frågade om jag behövde något, om hon kunde göra något, om jag ville ha lite vatten...det var inte det hon sa som betydde så mycket..utan det jag såg i hennes ögon...Medkänsla!
.
Alla andra människor blev helt stela. "Hjälp en människa som gråter. Bara jag tittar ut genom fönstret så händer det inte."
.
För mig är det helt verklighetsfrämmande att inte reagera när en person är ledsen. Vad är det som är så skrämmande med en ledsen människa? Det är en av det mest naturliga reaktionerna vi har. Men det ska inte synas, inte visas. Utåt sett ska vi upprätthålla en fasad om att leva i ständig lycka...trots att det inte finns en enda människa som gör det....ter sig väldigt märkligt för mig.
.
Gråter gör vi från sekunden vi föds. Det är det första vi gör i livet tillsammans utöver att andas. Att vi andas behöver vi inte smyga med. Det är ok att göra öppet. Varför är det då så skrämmande med en människa som gråter?
.
Vet inte vem kvinnan som kom fram till mig är eller vad hon gör idag...men jag kommer bära med henne i mitt hjärta i resten av mitt liv.

Kommentarer

  • Helene säger:

    Fint att du kämpar vidare. Tack för att du finns!



    Pusha gärna för vår hemsida igen om du vill.



    MASSA KRAMAR Helene

    2010-04-07 | 18:43:57
    Bloggadress: http://www.vsmis.dinstudio.se
  • Ludmila säger:

    Ja, vad är vi så rädda för?

    Våra egna känslor?

    2010-04-09 | 18:22:01
    Bloggadress: http://ludmilla.se
  • Medmänniska säger:

    Precis så är det!

    Dessa små vardagliga hjältar kommer för alltid finnas inom en.

    Jag är en sån medmänniska som agerar oavsett vad som sker,om det så är att ge frukt till nån som är hungrig till att ställa mig upp och visa att jag kan komma till undsättning vid ev bråk på tåget,vilket har hänt antal ggr,jag kan inte bara sitta o se på.

    Självklart undrar man vad som står på om nån sitter och gråter.

    Om inte annat kan man lämna över en pappersnäsduk.



    Kram!

    2010-04-12 | 08:54:19
  • Peter säger:

    Det är bättre att göra det lilla, än att tänka stort.

    Kram/Peter

    2010-04-18 | 17:37:53
    Bloggadress: http://trosteboken.blogg.se/
  • Jack säger:

    Jag skulle helst vilja att ingen la sig i.

    2010-04-28 | 01:37:50
    Bloggadress: http://jacksdiary.blogg.se/
  • Ulrika säger:

    Själv var jag 10 minuter från att sitta i en fullsatt tunnelbanevagn när jag fick dödsbeskedet i hallen på väg ut från mitt jobb. Jag föll ihop och har varit en spillra av mitt forna jag i 25 veckor nu även om det finns små stunder när jag kan tänka på annat även om dessa är ganska få.



    Nog har jag under dessa veckor gått och gråtit både här och var utan att någon reagerat. Jag tror jag skulle gå fram och fråga vad och hur det är fatt om jag såg någon. Det värsta som kan hända en har ju redan hänt.



    Kram/ Ulrika

    2010-08-18 | 11:59:12

Kommentera inlägget här: