Nollsuicid

Stöd för deprimerade, information om akuthjälp för dig som bär på självmordstankar, efterlevandestöd samt information för suicidprevention. Hur orkar man leva vidare när det är som mörkast? Var man hittar hjälp när man mår som sämst? Hur överlever man när en anhörig tagit sitt liv?

Var är den statliga hjälpen?

Kategori: Efterlevande











När Pappa tog sitt liv åkte jag och Mamma upp till sjukhuset. Men det var inte utan en fajt. Vi hade tittat på bilder på en kamera. Eller rättare sagt min sambo och min brors sambo hade tittat på bilder på pappa i Polisens kamera för att identifiera honom. "Det mesta tydde på att det var Håkan" sa polisen.

Det var inte gott nog för mig. Det var fredag och det blev sagt till mig att jag skulle få se honom på visning på tisdag. "Ska jag gå fredag, lördag, söndag, måndag och halva tisdag och anta att min Pappa är död och inte veta????...är det rimligt tycker ni???". Svaret jag fick var att eftersom inte dödsorsaken var fastställd var en förundersönkning inlädd och ingen fick komma i kontakt med bevismaterialet. "Bevismaterialet", skrek jag. "Det är min Pappa du talar om. Ska jag gå i 5 dagar och "anta" att han är död? Är det rimligt tycker du????".

Tillslut fick jag igenom att jag skulle få se Pappa. Jag och Mamma begav oss till sjukhuset. Mina bröder vill inte följa med. Jag fick se honom dras ut ur ett fack, på en bår och man öppnade en säck och däri låg han. Jag ropade ut i luften "det är Pappa...min Pappa".

Innan vi fick komma in och se honom tog sköterskan in oss i deras fikarum och sa att om vi ville ha någon att tala med så kunde vi kontakta dem. Jag var så uppjagad innan jag sett OM och ATT det var min Pappa som låg i deras frysfack att jag knappt minns att jag var där. Det enda jag kunde tänka då var att jag ville se om det var han.

Det var den enda vårdkontakt jag erbjöds. Inte heller min lillebror som då var 17 år erbjöds något annat stöd. Inte från skolan, inte via vårdcenteralen...INGENTING!!!

Jag tycker det är under all kritik.

Vi hade tur. Vi var en av få lyckligt lottade. Pappa hade en försäkring via Pappas jobb som löste ut och vi fick alla hjälp privat.

Jag bara undrar en sak.....vad är vården när man verkligen behöver den???



Vad är eran erfarenhet?

Kommentarer

  • Milda säger:

    Verkligen upprörande..usch. Vilken upplevelse..jag lider verkligen med dig.

    Kram

    2009-09-22 | 23:01:55
  • syster säger:

    Vi fick ingen hjälp alls. En granne som var läkare förbarmade sig över oss och sjukskrev oss och gav oss lugnande till en början, sen var det bara att sätta sig på vårdcentralen om amn ville ha hjälp...

    2009-09-23 | 18:09:11
    Bloggadress: http://alskadsaknad.blogspot.com
  • Leena säger:

    Tyvärr blev det så också för oss...fick själv ta reda på vad finns det hjälp. Och det inte det lättaste i den situationen.

    Hade också önskat att någon hade erbjudit hjälp till min son (storebror) för att det är inte lätt för en 22-åring att leva vidare när lillasystern tar sitt liv. Dom stod ju väldigt nära varandra.

    Han har inte fått någon att prata med...och han vägrar att gå till vårdcentralen eller motsvarande.

    2009-09-23 | 22:08:52
    Bloggadress: http://blogg.passagen.se/leeker/
  • painkiller_suzy säger:

    Fick heller ingen hjälp när min bror tog livet av sig. Det enda jag fick var en folder där det stod att det var okej att gråta... och jag fick den inte ens utan den skulle jag sen ge vidare till mina andra syskon..



    Tycker verkligen att det är under all kritik.



    Beklagar verkligen.



    kramar



    2009-09-24 | 19:58:58
    Bloggadress: http://blogg.passagen.se/painkiller_suzy/
  • Jenna säger:

    Det är HEMSKT, och under all kritik. Jag blir så oerhört ledsen och förbannad när jag läser detta. "Bevismaterialet", det är en MÄNNISKA, en pappa, en man, en vän, en bror, inget objekt. Ahh, vad arg jag blir!



    Jag miste min pojkvän i självmord, har då aldrig blivit erbjuden någon hjälp, inte ens av BUP som jag redan gick på (hade gått där i då 3 år, pga panikångest, depressioner och social fobi), men inte ens dom erbjöd något. Pratade lite om det precis när det hänt, men sen? Ingenting.

    2009-09-29 | 20:16:46
    Bloggadress: http://jennaanderberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här: