Nollsuicid

Stöd för deprimerade, information om akuthjälp för dig som bär på självmordstankar, efterlevandestöd samt information för suicidprevention. Hur orkar man leva vidare när det är som mörkast? Var man hittar hjälp när man mår som sämst? Hur överlever man när en anhörig tagit sitt liv?

Rädslan för att förlora andra

Kategori: Efterlevande








Jag haft mailkontakt med en annan efterlevande som förlorade sin Mamma nyligen. Hon frågade mig om jag blev rädd för att någon annan i min omgivning skulle dö efter att Pappa dog. Jag fick tänka tillbaka.

Ja det var jag. Jag var livrädd att Mamma skulle dö med. Jag ville inte till en början gå hem från Mamma till mig själv på kvällen. Jag var rädd att det skulle vara sista gången jag såg henne. Jag kände en panik över att hon med skulle dö. Kunde Pappa dö så kunde ju vem som helst det. Det skrämde mig.

Jag blev även rädd för att dö själv. Jag förstod hur skört livet är. Jag blev rädd för att sätta mig i bilen. Jag vågade inte ha med andra i bilen då jag väl körde för jag oroade mig för att vara med om en olycka och att passagerarna skulle omkomma.

Väldigt mycket kretsade kring döden den första tiden. Nu har rädslan kring döden lämnat mig. Även den överdrivna oron för att andra skall dö.

Har/hade ni liknande känslor när er älskade dog?

Kommentarer

  • syster säger:

    Jag kände det jättestarkt i början. "VEM SOM HELLST, NÄR SOM HELLST KAN KOMMA ATT DÖ". Det var väldigt påfrestande. Jag kände att jag måste bevaka ALLA så att inget hände. Föräldrar, vänner, vem som hellst. Det kunde ju hända den man minst anade när man minst anade det... så var det ju med min bror.

    Kännslan har mattats av och jag känner inte längre paniken, men jag har blivit mycket mer vaksam. Känns som om jag "vaknat" och det är på ont och gott.

    2009-09-18 | 16:23:51
    Bloggadress: http://alskadsaknad.blogspot.com
  • Alexandra Lundsten säger:

    Jag känner så väl igen denna känsla. Det spelar ingen roll hur gammal man är när man mister någon, så dyker denna känsla upp och gör en livrädd. Nu har jag också kommit över och fattat att min mamma inte dör bara för att pappa dog, MEN jag har fortfarande rädslan kvar för att andra ska dö i min närhet. Speciellt om jag vet att de inte mår bra psykiskt. Min första tanke kan än idag vara, att han/hon tar livet av sig.



    Tack för en bra sida, jag länkar gärna hit från min.



    Kram

    Alexandra

    2009-09-19 | 12:55:12
    Bloggadress: http://www.alexandralundsten.blogspot.com
  • painkiller_suzy säger:

    Känner verkligen igen det där!!

    jag var så efetr min brors död, jg fick panik när någon ur min familj lämnade mig för då kändes det som om de skulle dö, bli överkörda, vara med i en olycka vad som helst. Jag upplever det fortafarande ibland.



    Kramar

    2009-09-24 | 20:04:06
    Bloggadress: http://blogg.passagen.se/painkiller_suzy/
  • C säger:

    Min pappa tog livet av sig på lucia och de första veckorna vakade jag som en hök över min mamma av rädsla för att hon skulle följa med honom. Förutom det har jag inte varit rädd för att andra ska råka dö. Fast jag tänker på döden mer nu. Att det kan faktiskt hända vem som helst och när som helst.

    2010-01-23 | 18:19:28

Kommentera inlägget här: