Nollsuicid

Stöd för deprimerade, information om akuthjälp för dig som bär på självmordstankar, efterlevandestöd samt information för suicidprevention. Hur orkar man leva vidare när det är som mörkast? Var man hittar hjälp när man mår som sämst? Hur överlever man när en anhörig tagit sitt liv?

Bipolär sjukdom

Kategori: Allmänt

.

.

.

.

.

.

Bipolär sjukdom. På grund av att jag har läsare som har sjukdomen ville jag skaffa mig mer kunskap i ämnet. Det enda jag kände till sedan innan var att den som drabbats av sjukdomen växlar mellan olika känslolägen samt att självmordsrisken för OBEHANDLADE patienter är stor.

.

.

Hittade denna information på psykiatriinfo.se, klicka här

.

.

"Som namnet antyder (bi pol = två poler) har sjukdomen episoder eller så kallade skov av två skilda känslolägen. Det ena är mani som är ett extremt förhöjt stämningsläge. Det andra är depression, då man blir nedstämd under längre perioder.

.

.

Den som har bipolär sjukdom kan gå från maniska skov till depressiva och tillbaka igen, med friska perioder däremellan. Skoven kan vara i alltifrån flera dagar, veckor eller månader till, i vissa fall, flera år.

.

.

Ungefär 3-4 % av den vuxna befolkningen uppskattas uppfylla kriterierna för bipolär sjukdom. Fördelningen är jämn mellan kvinnor och män. Sjukdomen bryter normalt ut mellan de sena tonåren och trettioårsåldern och är nästan alltid kronisk. Ungefär hälften av patienterna har återkommande episoder och 90 % har flera sjukdomsskov under en längre tidsperiod. Medelvärdet är nio skov under en livstid. De allra flesta utvecklar bipolär sjukdom gradvis, till en början med lättare episoder vilka ofta förvärras efter varje episod.

.

.

Orsakerna till bipolär sjukdom är fortfarande inte helt klarlagda. Men man vet med säkerhet att sjukdomen inte beror på upplevelser i barndomen, dåligt föräldraskap eller personliga svagheter. Den har istället biologiska eller genetiska orsaker. Små förändringar i flera geners uttryck gör att vissa nervceller i hjärnan inte fungerar som de ska, och att det blir obalans i de kemiska substanser som sköter kommunikationen mellan hjärncellerna.

.

.

Nästan två tredjedelar av dem som drabbas har bipolär sjukdom i släkten. Om en förälder har sjukdomen är risken att den går i arv inte så hög, bara 5 %. Men siffran stiger om även andra släktingar bär på anlagen och når upp till 30 % om båda föräldrarna är sjuka.

.

.

Bipolär sjukdom är en allvarlig sjukdom med stora risker. Sjukdomen drabbar relationer till vänner och familj hårt. Ekonomiska problem är vanligt eftersom många lever över sina tillgångar under de maniska perioderna. Även självmordsrisken är hög. Men om man får en riktig diagnos med rätt behandling och lyckas skaffa sig en sund och kontrollerad livsstil kan man leva ett normalt och fungerande liv – i stort sett som vem som helst.

.

.

Känner du någon du misstänker har bipolär sjukdom, eller om du tror att du är drabbad själv ska du kontakta sjukvården så snart som möjligt. Där får du hjälp med hur du går vidare. Du kan också kontakta de patientföreningar du hittar här på webbplatsen. De kan hjälpa dig till rätta."

.
.
Om ni har erfarenheter eller kunskaper som ni vill dela med er av så kommentera gärna inlägget.

Kommentarer

  • syster säger:

    Jag är en av alla bipolära (tidigare kallat manodepressiv). Jag har bipolärsjukdom typ 2 dvs att jag ligger mest åt det depressiva hållet och inte blir direkt manisk utan bara hypoman. Tackar för detta blogginlägg för folk i allmänhet vet förlite om sjukdommar som denna.

    2009-09-01 | 20:12:16
    Bloggadress: http://alskadsaknad.blogspot.com
  • storasyster säger:

    Bra att du tar upp detta. Jag har bipolär sjukdom 1. Innebär att man får psykoser, manier samt deppressioner...jättejobbig sjukdom att hantera. Med medicin, bra stöd o hjälp, KBT etc kan jag hålla sjukdomen under delvis kontroll. Jag har haft en psykos när jag var tjugo år(nu är jag 39 år). Efter det har jag mest haft depressiva perioder samt hypomanier, på gränsen till mani(mani=man varvar upp så man tappar verklighetsanknytning, går lätt in i psykos om man inte får hjälp i tid.) Jag har haft hypomaniska episoder som givit mig psykoskänningar, känns som att jag tappar fokus, verklighetsanknytning, vilket är oerhört läskigt. Att vara i psykos är oerhört skrämmande. Man känner det som om man är instängd i en glasbubbla, där allt/alla runt omkring är diffust/diffusa. Anhöriga som försöker hjälpa märks som långt långt borta. Min mamma skakade mig o skrek "VAKNA!!!" i ren frustration. Det minns jag, samt att pappa grät mkt. De anhöriga känner sig helt maktlösa. De ser på...det var likadant med min bror när han var i sin psykos. Vi kunde inte nå honom!! Det var oerhört hemskt att se honom lida o inte kunna hjälpa. Han dog i suicid.



    2009-09-02 | 08:55:36
    Bloggadress: http://www.evig-saknad.blogspot.com
  • Micke Skribent säger:

    Läs mer här :http://gluten-celiaki.blogspot.com/2011/03/neurologiska-problem-vid-celiaki.html


Kommentera inlägget här: