Nollsuicid

Stöd för deprimerade, information om akuthjälp för dig som bär på självmordstankar, efterlevandestöd samt information för suicidprevention. Hur orkar man leva vidare när det är som mörkast? Var man hittar hjälp när man mår som sämst? Hur överlever man när en anhörig tagit sitt liv?

Vikten av att verkligen förklara hur illa det är

Kategori: Allmänt

.
.
.
.
.
.
.
Jag blev kontaktad av en person vars lillebror mår väldigt dåligt. Han har varit i kontakt med vården men ändå inte fått den hjälp han så uppenbart behöver. Anledningen är att han håller igen med vad han faktiskt känner och hur han egentligen mår.
.
Det blir väldigt svårt för läkarn att avgöra vilka insatser som behöver sättas in om denne inte känner till allt.
Lillebrodern hade uttryckt något helt annat till storasyster än det som han faktiskt sagt till läkarn. Hon var väldigt oroad över det han uttryckte.
.
Jag rådde henne att följa med honom och se till att alla fakta kommer upp vid läkarbesöket.
Blir så arg att det är så djupt rotat hos oss att man inte får må dåligt. Att människor inte ens känner att de kan berätta hur de egentligen mår ens när de är hos läkarn. Om skammen kring att må psykiskt dåligt försvinner finns det otroligt mycket bättre förutsättningar för att komma till rätta med psykisk ohälsa och hjälpa folk.
.
.
Att må dåligt är inget att skämmas för!
.
Hur länge ska detta förlegade sätt att se på saken få ha sitt fäste i samhället?
.
.

Kommentarer

  • Cissy säger:

    Det är viktigt att de anhöriga får komma till tals med och lyssnas på i såna här situationer. Det var otaliga gånger vi ringde till avdelningen där min mamma låg och berättade hur det var men kände att de inte lyssnade på oss. Min mamma sa saker till mig och min bror, men inför personalen sa hon ibland helt andra saker. Till slut gick det som det gick...

    2009-12-10 | 19:03:24
    Bloggadress: http://flumflummedcisseliciss.blogg.se/

Kommentera inlägget här: