Nollsuicid

Stöd för deprimerade, information om akuthjälp för dig som bär på självmordstankar, efterlevandestöd samt information för suicidprevention. Hur orkar man leva vidare när det är som mörkast? Var man hittar hjälp när man mår som sämst? Hur överlever man när en anhörig tagit sitt liv?

Nya traditioner

Kategori: Efterlevande











När julen närmar sig är det många som kommenterar och mailar om detta. Det är fruktansvärt svårt när någon som är självklar vid en högtid inte längre närvarar. I år blir det vårt fjärde år utan Pappa. Vi har alltid firat på samma sätt. Min jul är starkt förknippad med att Pappa sitter där i sin röda tröja med matchande slips. Julen innebär familjen samlas och han är en naturlig del av den. Nu när han inte längre finns bland oss har julen känts väldigt svår.

Nu har vi bestämt att vi ska vara hemma hos mig och min sambo istället och då känns allt mycket lättare. Pappa har aldrig firat jul hemma hos mig. Han är inte självklar här. Det nya gör det hela lättare. Många efterlevande som mailar med mig ska åka bort över julen. Jag tror att det är en jättebra ide. Det är ingen idé att försöka upprätthålla gamla traditoner när de aldrig kommer bli som innan. I stället blir det bara en smärtsam påminnelse om att någon fattas.





Kommentarer


Kommentera inlägget här: