Nollsuicid

Stöd för deprimerade, information om akuthjälp för dig som bär på självmordstankar, efterlevandestöd samt information för suicidprevention. Hur orkar man leva vidare när det är som mörkast? Var man hittar hjälp när man mår som sämst? Hur överlever man när en anhörig tagit sitt liv?

Varför jag blev så upprörd

Kategori: Fakta kring suicid









Om man inte är insatt i suicdproblematiken kanske jag kan tyckas dra för stora växlar av självmordsglorifieringen som skedde i KINGs senaste magasin. 

Här kommer lite fakta.



Drivkraft hos deprimerade

Man kan se att rapportering om kända människors självmord har större inverkan på människor än rapportering om vanliga människors självmord. 

– Historier om kändisar slår an strängar på ett annat sätt. De människor som påverkas av medierapporteringen befinner sig oftast riskzonen redan innan. De är deprimerade eller befinner sig i ett tillstånd där de är väldigt åtkomliga för den här typen av starka känslor som medier har kraft att mana fram. Medierapporteringen blir den utlösande faktorn,
droppen som får bägaren att rinna över.

När självmord eller dödsfall uppmärksammas kan det verka som en drivkraft hos människor som också vill bli uppmärksammade att kopiera händelsen. 

– Om en deprimerad person läser om att en känd människa tar livet av sig kan han eller hon känna att ”om den här människan som redan har allt inte vill leva längre – varför skulle då jag vilja leva?” 

Förändrad attityd

Studier och forskning om mediernas rapportering om dödsfall och katastrofer har lett fram till att bland annat Världshälsoorganisationen (WHO) har utfärdat rekommendationer om hur medier bör rapportera om dödsfall och katastrofer på ett ansvarsfullt sätt. 

Från början av 1900-talet finns starka självpåtagna regler i Sverige kring hur medierna ska rapportera kring självmord. Under hot av lagstiftning antog journalisterna egna etiska regler som har följts ganska bra. 



Förstår mig mig bättre nu?

 Om artikeln i fråga kan riskera att "bägaren rinner över" för en enda individ så tycker jag att det är värt att väsnas över. 

Artikeln gör ingen samhällsnytta, den har ingen funktion...den är ren idioti! 

Kommentarer

  • storasyster säger:

    Du har helt rätt. Du överreagerar INTE. Ok, att folk inte förstår vad det handlar om men det är ju då det är bra att du upplyser dem! Det är det vår mission går ut på. Du gör ett bra jobb. För det är ett jobb! Samtidigt som vi bär vår stora sorg....



    Maila mig gärna. Dock vill jag vara anonym HÄR i bloggvärlden. Folk jag känner har hittat min tidigare blogg, vilket jag inte vill. Det blir för nära.



    KRAM

    2009-08-28 | 09:32:38
    Bloggadress: http://www.evig-saknad.blogspot.com

Kommentera inlägget här: