Nollsuicid

Stöd för deprimerade, information om akuthjälp för dig som bär på självmordstankar, efterlevandestöd samt information för suicidprevention. Hur orkar man leva vidare när det är som mörkast? Var man hittar hjälp när man mår som sämst? Hur överlever man när en anhörig tagit sitt liv?

Behandling av posttraumatisk stress på nätet

Kategori: Vart finns hjälp?

 

 

 

 

 

 

Hittade den här informationen på SPES hemsida och tyckte den var angelägen med hänsyn till mitt tidigare inlägg.


"Internetbehandling mot posttraumatisk stress


Personer som lider av posttraumatisk stress, som bland annat kan ge oro, ångest och mardrömmar, kan nu få prova på behandling via Internet. Det är i Linköping som man för första gången i Sverige ska göra ett försök med Internetbaserad behandling av posttraumatisk stress som till exempel kan uppstå efter en hemsk upplevelse, som att en anhörig har dött eller att man har drabbats av krig och våld.

 


De som lider av posttraumatisk stress kan uppleva att han/hon ständigt återupplever det inträffade och har svårt att frigöra sig från tankar kring det. Gerhard Andersson, professor i klinisk psykologi, är en av dem som arbetar med den nya behandlingsmetoden. 
– Ganska många i Sverige har inte en terapeut inom gångavstånd. Det är i någon annan stad eller så är det väldigt svårt att få tillgång till den här typen av behandling – kognitiv beteendeterapi, som det är frågan om, säger Gerhard Andersson.

 

I dag används nätbaserad behandling på vissa håll i vården som ett komplement till samtalsterapi. Och tidigare studier, från bland annat Linköping, har visat att behandling via Internet ofta är ett effektivt sätt att behandla flera typer av problem. 
– De gånger vi jämfört med en vanlig behandling, gruppbehandling, eller att träffa en individuell psykolog – de gånger vi har jämfört, då har det här fungerat lika bra, säger Gerhard Andersson.

 

Enligt Andersson har denna behandlingsmetod fungerat väldigt bra vid exempelvis social fobi och panikångest. 
– När det gäller panik, till exempel, har vi kanske 70-80 procent som i princip nästan blir av med sina svåraste problem."

 

Läs mer:   Psykiatri >>

Kommentarer

  • syster säger:

    (detta hör egentligen inte hemma här men jag har ingen mail till dig)



    Tack Dottern för ditt fina stöd i min blogg. Det värmer.

    När kunde du leva ett utifrån sett normalt liv igen? För mig har det gått två år nu och jag är ännu inte tillbaka på jobb ordentligt än, har börjat på 25%...

    Kramar

    2009-08-31 | 16:53:06
    Bloggadress: http://alskadsaknad.blogspot.com
  • syster säger:

    Detta är tredje gången jag fösöker komma tillbaka. Första gången var helt för tidigt och det fungerade inte. Andra gången gick 25% och 50% bra men sen brakade jag ner i en depression (igen) och fick diagnosen bipolär 2. Nu MÅSTE jag tillbaka. Dels för att f-kassan driver på som f*n och arbetsgivaren tappar hoppet om mig. Dels för att jag är så innerligt trött på att inte må bra och dels för att jag känner mig fruktansvärt skyldig eftersom jag oroar min familj och föräldrar med mitt mående. I första hand vill jag må bra, men i andra vill jag åtminstonde kunna fejka det nu.

    Jag har en läkare och en psykolog men de bryr sig inte nämnvärt. Psykologen skulle ringa mig i början juni, än har han inte ringt... Ska på möte på fredag om att gå upp i tjänst...

    2009-08-31 | 19:02:45

Kommentera inlägget här: