Nollsuicid

Stöd för deprimerade, information om akuthjälp för dig som bär på självmordstankar, efterlevandestöd samt information för suicidprevention. Hur orkar man leva vidare när det är som mörkast? Var man hittar hjälp när man mår som sämst? Hur överlever man när en anhörig tagit sitt liv?

Självmord eller suicid?

Kategori: Allmänt











Terminologi


För en del människor kan ordet självmord föra tankarna till mord och kriminella handlingar och de föredrar då att ”självmord” ersätts av ”suicid”. För andra kan termen suicid uppfattas som alltför klinisk och avståndstagande och av den anledningen kanske stötande eller kränkande. Det kan även ses som ett uttryck för förnekande och tabubeläggning nämligen att undvika att nämna företeelsen vid sitt rätta namn.

Förändringen i beteckningen av företeelsen ”självmord” speglar även ett ökat forskningsintresse. Nu används ofta ”suicid” såväl kliniskt som i forskning efter engelskans ”suicide”. I takt med att Sverige blivit en del av det internationella forskningssamhället där engelska utgör det dominerande språket har det tidigare svenska begreppen delvis mönstrats ut, men språkbruket är fortfarande inte enhetligt.



Vad tycker ni? Vilket ord anser ni bör användas? Suicid eller självmord och varför?


Kommentarer

  • syster säger:

    SUICID tycker jag. Självmord kommer från en tid då det var ett brott enligt kyrkan att ta sitt liv. Nu lever vi i ett samhälle med religionsfrihet. Suicid är ett bättre ord tycker jag, det visar på att det handlar om sjukdom och sjukdommar kämpar vi för att förebygga och behandla, vi kan göra något åt dem.

    Självmord låter mera som en handling man VÄLJER. Och ett självmord väljs inte, det är ett skrik av smärta. Så tycker jag.

    2009-09-13 | 19:35:10
    Bloggadress: http://alskadsaknad.blogspot.com
  • karibien säger:

    Min älskade dog inte i suicid. Han begick självmord. Tog livet av sig. Hoppade i älven.



    Det är inget att hymla om.



    Självmordsordet är brutalt - precis som handlingen är brutal.



    Det är inte mindre brutalt att bli påkörd, krocka, köra ihjäl sig. Och det törs vi säga.



    Jag skrev en bloggpost, läs gärna och tyck nåt

    bokmalanfaller/2009/09/sj%25C3%25A4lvmord-heter-det.html" rel="nofollow">http://karibien.typepad.com/enbokmalanfaller/2009/09/sj%C3%A4lvmord-heter-det.html

    2009-09-13 | 21:22:13
    Bloggadress: http://karibien.typepad.com
  • storasyster säger:

    Jag håller helt med Syster här ovan. Hon skriver det så bra. Suicid är det jag vill kalla det.



    Visst är det brutalt de sätt en människa ofta dör på vid suicid. Dock är det inget en människa väljer. Det är min fasta övertygelse! Att dö i suicid är ett skrik av smärta. Du vill leva men den psykiska smärtan tar över hela dig. Du vill bli av med smärtan, inte livet...tyvärr försvinner livet då en människa dör i suicid.



    2009-09-13 | 22:51:51
    Bloggadress: http://www.brorihimlen.blogspot.com
  • Maire säger:

    Jag håller med syster. Fast jag blandar, jag använder ordet självmord med. Det beror på - fast riktigt på vad vet jag faktiskt inte. Ingetdera är egentligen ett bra ord för mej personligen. Å ena sidan tycker jag att vi ska använda svenska ord men å andra sidan ligger det nån form av budskap av att det är ett val - precis som syster redan skrivit.

    2009-09-13 | 23:30:19

Kommentera inlägget här: