Nollsuicid

Stöd för deprimerade, information om akuthjälp för dig som bär på självmordstankar, efterlevandestöd samt information för suicidprevention. Hur orkar man leva vidare när det är som mörkast? Var man hittar hjälp när man mår som sämst? Hur överlever man när en anhörig tagit sitt liv?

Nystart

Kategori: Efterlevande






Jag befinner mig just nu i Norge. Jag är här och hälsar på min 8 år yngre lillebror. Han flyttade hit för 4 månader sedan. Han bestämde sig för att lämna den stad vi växt upp i. Han har börjat om här och trivs väldigt bra. Han saknar givetvis familjen väldigt mycket och vi honom. Men vetskapen om att han har det så bra är underbart.

För mig var det väldigt viktigt att få börja om på nytt. Det var omöjligt att försöka gå tillbaka till det liv jag levt tidigare. Det kunde aldrig bli det samma igen. Allt var nytt. När Pappa inte längre fanns började livet om och inget skulle bli som innan. Jag försökte leva samma liv men allting påminde mig om min Pappa.

När jag lämnade stan där jag växt upp, fick ett nytt arbete och startade om började jag må mycket bättre. Därmed inte sagt att jag försökte fly undan sorgen och minnena. Jag levde kvar i 2 år men sedan kände jag allt starkare och starkare att jag behövde göra något nytt.

Hur har ni andra efterlevande gjort för att gå vidare?



Kommentarer

  • Karin säger:

    Jag har alltid velat åka utomlands när jag var klar med gymnasiet. Och min familj stöttade mig alltid. Men jag minns hur min bror frågade mig om jag inte bara kunde flytta hem, tyckte jag inte om honom och pappa? Jo det är klart jag gör det. Önskar varje dag att det som finns där jag är nu, även fanns hemma. Borta bra men hemma bäst, så är det och så kommer det alltid att vara. Dock är det skönt för när jag är här nu och dansar hela dagarna, så tänker jag inte lika mycket på smärtan. Inget påminner mig här om honom, vilket gör det kanske lättare för stunden? Jag vet inte än för det är såpass nyligen jag miste min bror, men jag kände fan va det gjorde ont hemma. Allting påminner ju om honom. Överallt!

    2009-09-26 | 17:07:53
  • Milda säger:

    Intressant det där, hur vi ibland behöver konkreta förändringar för att kunna gå vidare. Det innebär som du säger inte att vi glömmer, utan det är ett naturligt steg i att gå vidare.

    Den gamla miljön blir ju snarare destruktiv, detsamma kan gälla människor.

    Önskar dig en fin söndag!

    Kram

    2009-09-27 | 08:37:01
    Bloggadress: http://blogg.passagen.se/belove
  • storasyster säger:

    Jag har mycket tankar kring framförallt mitt jobb/yrke nu. Jag var utbränd i det redan innan min bror dog. Nu måste jag göra ngt annat. Jag orkar inte längre...att vara förskollärare. Jag har fått så mkt svårare att klara stress sedan bror dog. Mitt yrke är oerhört stressigt...



    Jag har alltid varit rätt osäker. Efter min bror dog är allt mkt klarare, vad som är viktigt och INTE viktigt.



    Det tycks mig som att "vanliga" odrabbade människor har kommit så långt ifrån mig. De är, tänker, lever på ett annat plan än jag numera. De insikter jag fått kring många saker har de svårt att ta in o jag har svårt att stå ut med deras kallprat kring ditten o datten.

    2009-09-27 | 15:49:10
    Bloggadress: http://www.brorihimlen.blogspot.com

Kommentera inlägget här: