Nollsuicid

Stöd för deprimerade, information om akuthjälp för dig som bär på självmordstankar, efterlevandestöd samt information för suicidprevention. Hur orkar man leva vidare när det är som mörkast? Var man hittar hjälp när man mår som sämst? Hur överlever man när en anhörig tagit sitt liv?

När allt stannar upp

Kategori: Efterlevande

Allt hade stannat upp.
-
Min vardag, mitt liv, mitt allt.
-
När Pappa dog stannade allt upp..men klockan tickade ändå.
Jag minns att jag tittade på hur världen gick vidare. Som en åskådare såg jag på; för min pausknapp var nedtryckt.
-
Människor gick till jobbet, barn lekte i trädgårdar och folk skrattade. Jag vill bara skrika rakt ut.
"Har ni inte hört vad som har hänt?" "Han är död!" "Pappa är död...hur kan ni vara glada?"
-
Tiden då och det jag befann mig i beskrivs så väl av denna dikt.


”Stop all the clocks, cut off the telephone,
Prevent the dog from barking with a juicy bone,
Silence the pianos and with muffled drum
Bring out the coffin, let the mourners come.


Let aeroplanes circle moaning overhead
Scribbling on the sky the message He Is Dead,
Put crepe bows round the white necks of the public doves,
Let the traffic policemen wear black cotton gloves.


He was my North, my South, my East and West,
My working week and my Sunday rest,
My noon, my midnight, my talk, my song;
I thought that love would last for ever: I was wrong.


The stars are not wanted now: put out every one;
Pack up the moon and dismantle the sun;
Pour away the ocean and sweep up the wood.
For nothing now can ever come to any good.”

 

W. H. Auden

 

Så var det då. Idag går även mitt liv vidare. Jag trodde aldrig att det var möjligt.

 

 

Kommentarer

  • Gunilla säger:

    Tack för ditt besök hos mig! Välkommen igen!



    Jag är ledsen för din skull. Att du ska behöva leva ditt liv utan din pappa. Jag är säker på att du har honom med dig på ett annat sätt. Det är en tröst för mig att våga känna och tro så.



    Jag kan känna igen tillståndet man befann sig i från dikten. Precis så var det. Man ville att allt skulle sluta.



    Jag har en ängel tatuerad på min skuldra. Den gav jag mig själv i present när det var Rickards 25-årsdag. Nu har jag alltid min egen ängel med mig....



    Kram Gunilla mamma till Rickard 81-05

    2009-09-06 | 17:41:30
    Bloggadress: http://blogg.passagen.se/pgrrr/
  • Camilla säger:

    Jag känner verkligen igen mig i det där, att tiden stannar upp...men att alla andra bara fortsätter att leva, precis som att ingenting har hänt.



    Det glädjer mig att läsa den sista meningen,

    det ger mig hopp.

    2009-09-06 | 22:45:49
    Bloggadress: http://doden.blogg.se/
  • a säger:

    Blir så förtvivlat ledsen när jag läsere om din smärta.Jag är en mamma till 2 barn,(vuxna).Försökte o ville värkligen ta mitt liv för 1år sedan.Att jag skulle såra o skada mina barn o min man tänkte jag inte på,bara på att få slippa min hemska smärta.Varje dag är för mig en svår kamp,,du hjälper mig att inte ge vika! Tack.Låg djupt medvetslös 1 vecka,tryck 47/45 ganska illa.Vuxenpsyk tog kontakt med mig när jag vaknat o frågade om jag behövde hjälp?!Jag svarade att allt var ok, då gick dom o har aldrig hört av sig igen.Har lovat min dotter att aldrig göra om det här.Jag har ett starkt skyddsnät runt mig, men hur fungerar sjukvården?Jag ljög

    2009-09-06 | 23:19:42

Kommentera inlägget här: