Nollsuicid

Stöd för deprimerade, information om akuthjälp för dig som bär på självmordstankar, efterlevandestöd samt information för suicidprevention. Hur orkar man leva vidare när det är som mörkast? Var man hittar hjälp när man mår som sämst? Hur överlever man när en anhörig tagit sitt liv?

Hjärtat vränger sig ut och in

Kategori: Efterlevande

 

 

 



Varje gång jag hör att någon medmänniska förlorat en älskad i suicid hugger det i mitt bröst. Inte en till tänker jag. Inte en till som vi förlorat och inte fler anhöriga som blir lämnade kvar.

Efterlevande som blir lämnade kvar med sorg, smärta, förvirring, skuld och frågor. En omänsklig resa startas. En färd som ingen skall behöva utsättas för. Resans mål är att hitta tillbaka till livet. En resa som är lång, svår och som för en till ett nytt liv..livet utan sin älskade.

Man klarar det trots att det känns som en omöjlighet. Man faller många gånger på vägen men man reser sig för att man måste. Det går, det vet jag. Men när jag själv gjort den resan och vet vad den innebär så vill jag aldrig någonsin att någon annan ska behöva uppleva det.

Så varje gång jag får berättat för mig eller läser att någon tagit sitt liv går mitt hjärta ut till dem som lämnats kvar. Det som upplevs kan ingen annan än den som förlorat någon i suicid förstå.




Kommentarer

  • Cissy säger:

    Det var 6 veckor sedan. Hon hade mått dåligt länge. Hennes första självmordsförsök "den här gången" (hon har gjort det tidigare i sitt liv med, men aldrig så allvarliga) var den 23 maj. Då tog hon tabletter, hittades av en väninna och när ambulansen kom hade hjärtat stannat. Det tog 2 dagar då innan hon började vakna upp igen. Sen har det varit fler försök i sommar, men psyket bara skickade hem henne igen. Sista gången bara 4 dagar innan hon "lyckades", trots att de då skrev i journalerna att hon var självmordsbenägen. Till sist hoppade hon framför ett tåg, och då var det oundvikligt... Jag känner ingen skuld, för jag har verkligen gjort allt jag kan och människor omkring mig har alltid sagt att ingenting är mitt fel, men jag har så mycket tankar och frågor. Och såklart önskar jag att jag kunnat gjort mer.

    2009-09-17 | 07:17:41
    Bloggadress: http://flumflummedcisseliciss.blogg.se/

Kommentera inlägget här: