Nollsuicid

Stöd för deprimerade, information om akuthjälp för dig som bär på självmordstankar, efterlevandestöd samt information för suicidprevention. Hur orkar man leva vidare när det är som mörkast? Var man hittar hjälp när man mår som sämst? Hur överlever man när en anhörig tagit sitt liv?

Fjärde årsdagen

Kategori: Efterlevande







Den 4e årsdagen närmar sig här nu. 4 år sedan Pappa helt plötsligt försvann ur våra liv. Så längesedan men samtidigt så nyss.

Årsdagen är alltid extra känslosam och svår. Men för varje år som gått har den blivit lättare att hantera. Det är en väldigt stor skillnad mellan då och nu. Det är så mycket bättre. Jag mår så mycket bättre. Det är så mycket lättare att hantera det som hänt.

Nu när jag har den framför mig och gjort den 3 gånger innan känns det inte lika fruktansvärt. Jag vet att den kommer oavsett om jag vill eller inte och jag vet vad jag har att vänta mig. Förra året var känslan redan innan dagen kommit så mycket värre än vad den är nu.


Det är verkligen som alla säger. Tiden gör det lättare.






Kommentarer

  • Maskroskvinnan säger:

    Hej!



    Jag tittar in här i din blogg för första gången och vill tacka dig så mycket för den fina kommentaren till mig. Den berörde mig och stannar kvar i mig.



    Ännu mer berörd blir jag när jag ser sidan jag hamnat i via länken. Jag har själv erfarenhet av självmord i min nära krets. Inte bara en gång, utan flera. Den senaste i somras.



    Det är ändå underbart att hitta sidor som den här. Att det finns någonstans där man kan ventilera det man känner. Att få träffa människor som varit med om upplevelsen att vara kvar som anhörig eller vän efter att något valt att ta sitt liv.



    Det är en händelse som sätter spår resten av livet.



    Men man kan hitta ett bra liv, trots allt. Med tiden.



    Jag önskar dig allt gott, såväl för dig själv och för ditt arbete med suicidprevention.



    Du är välkommen till min blogg när helst du vill.



    Kram

    2009-09-09 | 10:55:47
    Bloggadress: http://blogg.passagen.se/maskroskvinnan

Kommentera inlägget här: