Nollsuicid

Stöd för deprimerade, information om akuthjälp för dig som bär på självmordstankar, efterlevandestöd samt information för suicidprevention. Hur orkar man leva vidare när det är som mörkast? Var man hittar hjälp när man mår som sämst? Hur överlever man när en anhörig tagit sitt liv?

Skammen

Kategori: Allmänt


Min första reaktion var att vi inte fick säga till någon att Pappa tagit sitt eget liv. Vad pinsamt, vad sjuk våran familj kommer att framstå, det är bara sinnessjuka människor som gör något sådant. 

Jag talade med hans arbetsplats mitt i chockfasen och sa att de var tvungna att säga att det var en olycka. Som tur var övertalade kollegan mig i att det inte är nödvändigt eller önskvärt. Men det var min instinktiva känsla...göm det, begrav det, dölj det.

I dag är jag tvärtom. Säger det öppet. Jag hoppas att det kan hjälpa någon annan. Jag hoppas att det kan rädda någon annan. Att det kan vara till stöd för anhöriga. En möjlighet för anhöriga att uppmärksamma att någon i deras närhet mår väldigt dåligt eller till och med är självmordsbenägen.

Skäms inte för för dina tankar, att någon närstående tagit sitt liv...för du skulle inte skämts om du hade cancer eller din anhöriga dog i det!




Kommentarer


Kommentera inlägget här: