Nollsuicid

Stöd för deprimerade, information om akuthjälp för dig som bär på självmordstankar, efterlevandestöd samt information för suicidprevention. Hur orkar man leva vidare när det är som mörkast? Var man hittar hjälp när man mår som sämst? Hur överlever man när en anhörig tagit sitt liv?

Självmord - en medveten handling?

Kategori: Allmänt





I Wikipedias hemsida står det vid beskrivningen av självmord att det är en medveten handling att ta sitt liv. 

Detta är definitionen av medveten:

"Att ta ett medvetet beslut betyder att man tänkt igenom vad beslutet innebär och vilka konsekvenser det kan ha. Att göra någonting omedvetet betyder att göra någonting utan kunskap om att man gör det, utan att tänka på det, eller utan att veta om det (jämför även undermedvetet)."

Jag håller inte med om detta. 
Min personliga uppfattning är att man är allt annat än medveten om vad beslutet innebär eller vilka konsekvenser det kommer att ha. 

Jag tror att den självmordsbenägne snarare befinner sig i en "omedvetenhet". 
Smärtan, ångesten och uppgivenheten är det som styr handlingen och inte en medvetenhet. 

Önskan att komma ur det tillstånd denne befinner sig i till varje pris (då personen är av den felaktiga uppfattningen att det inte kommer att kunna bli bättre) tror jag är det som styr...inte den medvetna handlingen.

Vad tror ni?

Kommentarer

  • carina säger:

    Jag tror som du, dom känner sig antagligen helt uppätna av förtvivlan och hopplöshet och att dom bara vill ta bort det och då har dom inte kraft att tänka på annat..

    2009-08-17 | 18:42:54
    Bloggadress: http://carinadenfina.blogg.se/
  • Maire säger:



    Jag håller absolut med dej! Den som tar sitt liv har inget val, personen blir så sjuk att det enda som gäller är att få slut på det som plågar dem.

    Det är viktigt med ordval, hur vi väljer att definera får självklart konsekvenser.

    Tyvärr antar man att de som agerar som spindel i nätet gällande patienten/patientgruppen och dess anhöriga och vården, självaste socialstyrelsen, har förstått vikten av ordval. Det kanske de har, vad vet jag. De har iallafall alldeles nyligen, skriftligen kommenterat suicidens handling som ett val, typ "när patienten väljer att ta sitt liv...."

    Jag tror att det är relativt enkelt att påverka Wikipedia till att ta bort sitt ordval om medvetenhet, i motsats till hur trögt det verkar vara att påverka och ens diskutera med bl a vårdgivare. Men som jag läste nånstans, man får inte verka känslosam när man vill diskutera med vården - då är det lätt att bli avfärdad som att man talar och handlar i affekt. - Hmm, jag undrar hur den människan är funtad som inte är känslosam i förhållande till sin anhöriges självmord? Härskartekniker kanske är mer rättvisande att kalla det, men jag hoppas faktiskt att jag nån gång får motsatsen bevisad för mej.

    2009-08-17 | 19:26:13
  • sanna säger:

    Jag tror heller inte att man är fullt medveten, inte om den verkliga sanningen. För när allt är som värst lever man med ett svart höljde över sig. Att se konsekvenserna efter att ha fullföljt ett självmord gör man kanske, fast då genom depressions- och sjukdomssynpunkt, dvs man tänker att alla andra kommer bli lättade över att slippa en sån jobbig & krävande typ som en själv... även om denna bild av verkligheten inte stämmer!



    Jag kan ju dock bara tala för mig själv, men när man är allra längst ner och funderar på döden som en tänkbar utväg så har man tappat förmågan att se klart. För man TROR verkligen att ingen tycker om eller älskar en, att ingen skulle bry sig om man bara försvann - eller att någon ens skulle märka det.



    Så medveten tror JAG att man är, med undantaget om att ens verklighetsbild är typ lite skev.



    (Hoppas jag inte blev för flummig!)

    2009-08-17 | 20:07:24
    Bloggadress: http://raseriutbrott.blogspot.com
  • Lady Fair säger:

    Jag är helt betagen av din sida. Det är en otroligt bra idé att starta en blogg om detta ämne. Det kan ju både hjälpa dig och andra. Jag blev facinerad av det du skrev om att vi lär oss rädda andra människor i nöd på olika sätt men aldrig fått lära oss hur man hjälper en deprimerad människa. Det är ju så sant. Där är ju ett område av nåt som vi borde lägga ner resurser på.

    Idag skrivs det ut väldigt mycket antideppresiva och det hjälper säkerligen en hel del, men i in och utfasningen så kan man dippa otroligt mycket. Jag har själv ätit sådan medicin för min mages skull och när jag slutade med den så blev jag helknasig i några veckor. Jag blev livrädd för helt plötsligt kom tankar jag aldrig innan tänkt. Jag är en väldigt glad person och har aldrig varit deprimerad.Dessa mörka tankar var helt emot min natur. Som tur var så förstod jag ju att det var rent kemiskt och att det skulle gå över samt att min sambo var mycket uppmärksam på mig. Men det är inte alla som har den hjälpen. Och tänk på dem som verkligen är deprimerade.

    Jag beklagar sorgen för din pappa och nu din vän. Livet är inte alltid lätt.

    2009-08-17 | 20:58:27
    Bloggadress: http://ladyfair.blogg.se/
  • syster, Helene säger:

    Håller HELT med dig!



    Är det en medveten handling om man är sjuk av ångest, depression och suicidalitet? Jag tror inte det.



    Suicid är inte ett rop på hjälp utan ett skrik av smärta.

    2009-08-17 | 21:08:46
    Bloggadress: http://alskadsaknad.blogspot.com
  • Lady Fair säger:

    Måste berätta om en vän till mig som körde taxi i göteborg. En natt när han kör över en av broarna där ser han en man som och lutar sig mot räcket. Min vän stannar bilen och frågar mannen hur han mår. Mannen svarar att min vän genast ska lämna platsen för detta vill han inte se. Min vän, som är storvuxen springer fram och kastar sig emot mannen och brottar ner honom på marken. Han sitter sedan på mannen och försöker lugna honom samtidigt som han febrilt försöker signalera till någon att stanna och hjälpa honom. Det tar ca 20 minuter innan någon vågar att stanna. Det kör till och med förbi kollegor till honom. Var finns civilkuraget? Är vi så rädda att vi inte vågar hjälpa en människa i nöd. Min vän är min idol och är en kille med mycket empati. Han har själv gått igenom svårigheter och det verkar som om det är det som krävs för att man ska våga gripa in.

    Självklart är det ju helt annorlunda i de fallen där självmorden sker i det dunkla, där är det mycket svårt att ens upptäcka hur dåligt en människa mår.

    2009-08-17 | 21:13:13
    Bloggadress: http://ladyfair.blogg.se/
  • Leena säger:

    Jag tror starkt på det att beslutet ta sitt liv är omedvetet på så sätt som du också skriver...



    Jag skrev någon gång tidigare att det är som om att trycka på "delete"...

    Man vill få bort det som inte blev bra, få bort smärtan...bara delete!

    delete - remove or make invisible!!



    2009-08-17 | 21:16:59
    Bloggadress: http://blogg.passagen.se/leeker/
  • Mickes mamma säger:

    Jag tror defenitivt inte att det är en hastigt uppkommen handling.

    Snarare tvärtom en lång planerad handling.

    2009-08-17 | 21:23:52
  • Anonym säger:

    Jag hittades och överlevde mot alla ods.Jag vet att det inte var ett medvetet beslut som jag skulle kunna styrt,för såra mina nära och kära var inget jag ville.Det var min egen smärta och hopplösheten som styrde mitt handlande,att tänka förekom inte i mitt handlande. Mamman

    2009-08-17 | 22:10:21
  • Li säger:

    Har just skrivit om detta på min blogg.



    http://suicidtankar.blogspot.com/2009/08/han-valde-att-ta-sitt-liv.html



    //Li

    2009-08-18 | 08:57:21
    Bloggadress: http://suicidtankar.blogspot.com
  • Ludmilla Rosengren säger:

    Jag håller fullständigt med dig!

    2009-08-18 | 22:12:50
    Bloggadress: http://ludmilla.se

Kommentera inlägget här: