Nollsuicid

Stöd för deprimerade, information om akuthjälp för dig som bär på självmordstankar, efterlevandestöd samt information för suicidprevention. Hur orkar man leva vidare när det är som mörkast? Var man hittar hjälp när man mår som sämst? Hur överlever man när en anhörig tagit sitt liv?

"Mörkertalet" som inte rubriceras som självmord

Kategori: Fakta kring suicid


Utöver alla de som tar sitt liv varje år som återfinns i statestiken finns ett stort mörkertal. Min personliga uppfattning är att det i de flesta fall hänger ihop med skammen som jag skrev om i ett tidigare inlägg.

Under min egna skoltid var det både en kille och en tjej som "ramlat" ner från balkongen. Och så fick det heta i nästan 15 år, tills för en vecka sedan då jag talade om mina egna förluster i suicid. Jag fick berättat för mig att tjejen faktiskt tagit sitt liv men att de anhöriga valde att inte säga som det faktiskt var. Att skolan tagit upp det som hänt till debatt hade jag föredra, att sucid hade debatterats och informerats om. Tänk vilken skillnad det gjort i mitt liv...och förmodligen i så många andras med.

Mörkertalet misstänks vara väldigt stort, att många oförklarliga dödsfall samt att trafikolyckor med dödlig utgång egentligen är förtäckta självmord.

Här följer lite mer information från ki:s hemsida:

"Diagnosen om dödsorsak utfärdas av läkare, som även skriver ett dödsorsaksintyg.

Man skiljer på "säkra" och "osäkra" självmord.

Enlig den Internationella klassifikationen för dödsorsaker och sjukdomar, ICD, är säkra självmord de fall då inget tvivel råder om det var ett självmord eller ej, medan diagnosen osäkra självmord används när man är osäker på uppsåtet bakom dödsfallet, dvs om det var en olycka eller avsiktlig handling.

I Sverige är andelen osäkra självmord relativt hög. De flesta osäkra fallen är olika typer av förgiftningar. Det finns en stor underrapportering av faktiska självmord om man väljer att räkna bara säkra självmord. Så mycket som 70-75 procent av de osäkra självmorden har efter psykologiska undersökningar skattats som självmord. Ett stort mörkertal finns bl.a. hos äldre vilkas självmord rubriceras som sjukdom och bland trafikdödade vilket rubriceras som olyckor. Därför väljer man oftast att slå ihop "säkra" och "osäkra" självmord för att få en mer rättvisande bild."

För mer information gå till denna sida

Vad jag vill ha sagt med inlägget är att den redan alldeles för höga siffran om antalet självmord/ år i verkligheten är ÄNNU högre.



Kommentarer


Kommentera inlägget här: