Nollsuicid

Stöd för deprimerade, information om akuthjälp för dig som bär på självmordstankar, efterlevandestöd samt information för suicidprevention. Hur orkar man leva vidare när det är som mörkast? Var man hittar hjälp när man mår som sämst? Hur överlever man när en anhörig tagit sitt liv?

Kan inte ta bort dig

Kategori: Sorgen




Har suttit och stirrat på din msn idag. Nästan som om jag väntar mig att du ska logga in från andra sidan och en din röda gubbe skall bytas ut mot en grön...fast att jag vet att det inte kommer att hända. Kan inte ta bort dig från listan..det känns så definitivt då.

Det hugger till i bröstet när jag bläddrar i mobilens telefonbok och jag måste gå förbi ditt namn. Inte heller ditt nummer kan jag radera. Inte än...

Det tog mig nästan 2 år innan jag kunde radera Pappas nummer i mobilen.
 Så länge jag hade det kvar hade jag både en Mamma och en Pappa i listan. Så många gånger jag ringde till hans mobilsvar innan de tog bort det. Och efter det försvann ville jag fortfarande ringa även om jag visste att han inte fanns i andra änden. 

Jag ville inte inse att han inte längre var kvar hos oss. 

Jag satt och luktade på hans kläder, bar hans halsband och stirrade på hans bild precis som om det skulle ge mig honom tillbaka.

Kommentarer

  • Maire säger:



    Man är inte färdig förrän man är klar - eller vice versa. Själv bor jag i min sons rum, han tog sitt liv för snart 10 månader sen. Jag har gjort om rummet så att det passar mej med tapeter o s v. Hans klädgarderob står dock orörd kvar. Jag tittar i den, känner och luktar på kläderna ofta. Det känns bra. Jag vet att jag kan ta bort dem eller förvara dem någon annanstans när det känns att jag ska det. Först då är det dags. Hans slips bär jag med jämna mellanrum - det känns också bra..

    2009-08-19 | 17:55:12
  • Ulrika säger:

    Jag kan inte heller ta bort :´-( Både msn och telefonnumren finns kvar.



    Jag är så ledsen att doften av min vän börjar försvinna trots att jag lagt allt i en väl försluten påse. Kan ju inte låta bli att öppna och dofta...kanske därför?



    Är glad att jag hittade denna blogg idag. Tack. Jag läser och den betyder mycket. Hoppas du inte tycker jag bombar dig med inlägg ;-) men den är så givande.



    Kram/Ulrika

    2010-08-18 | 18:04:11
  • carro säger:

    Men åh. Just nu är jag i samma sits. Har min bortgågne(självvalt) sambo på facebook.se Vi har relationsstatus där. När tar jag bort den? När ska det Nånsin kännas rätt? Det har "bara" gått 2månader sen det hände. Men hur ska det nånsin kännas rätt.. Nästan så att jag får ta bort hela mitt konto för att sen starta upp det igen.. :S

    2011-06-19 | 00:03:26

Kommentera inlägget här: