Nollsuicid

Stöd för deprimerade, information om akuthjälp för dig som bär på självmordstankar, efterlevandestöd samt information för suicidprevention. Hur orkar man leva vidare när det är som mörkast? Var man hittar hjälp när man mår som sämst? Hur överlever man när en anhörig tagit sitt liv?

Är självmord fegt?

Kategori: Efterlevande








Jag stöter ofta på uttalanden om att suicid är den feges utväg, för mig känns det fel. Min uppfattning är att uttalanden som dessa bottnar i okunskap.

För mig är det inte en feg handling. Det är en handling som inte har något med vare sig mod eller feghet att göra. 
Det handlar om ett lidande som tagit överhanden. Det handlar om att personen i det tillstånd denne befinner sig i ,FELAKTIGT, uppfattar döden som enda sättet att bli fri från sitt lidande.

Min pappa var inte feg. Han var djupt deprimerad utan att vi i omgivningen förstod hur djupt.


Har ni stött på liknande kommentarer?
Vad känner ni?

Kommentarer

  • Sanna säger:

    Jag tror att de som aldrig har varit så illa däran att de någon gång funderat på självmord, eller som inte har någon i sin närhet som brottas med samma problem har lätt att säga att det är feg, att mnn flyr från sina problem osv.



    Men tyvärr är självmord en konsekvens av en sjukdom. Även om steget att ta sitt liv är självmant så är sjukdomen i sig inte självvald.



    Så jag anser inte att det är fegt. Jag anser att man är sjuk.

    2009-08-28 | 13:42:06
    Bloggadress: http://raseriutbrott.blogspot.com
  • storasyster säger:

    Jag har stött på att självmord är fegt, oschysst att lämna anhöriga etc. De förstår inte vad det handlar om! Min bror var oxå djupt deprimerad. Med en psykos där han hörde hemska röster. Det var fruktansvärt att se honom LIDA. Han sa till mig att jag snart inte skulle ha ngn bror längre...jag ringde psyk. Vad gjorde de då? INGENTING. De påstod tillomed att han verkade må bättre, det var oxå vad han sa till dem...o ngt helt annat till mig. De lät honom, trots LPT, gå ut obevakad!! Flera timmar /dag. Vi visste inte hur mycket....DE HADE ANSVAR FÖR HANS LIV.



    Så, nej, suicid är inte själviskt. Det är ett skrik av djup psykisk smärta.

    2009-08-28 | 14:23:56
  • Anonym säger:

    Har fått höra att det är fegt,vilket det absolut inte är.Man rår inte för sitt handlande när man mår så dåligt.Tänka logisk förekommer inte!Jag hittades i sista stund och överlevde mot alla ods.A

    2009-08-28 | 16:48:09
  • Paris säger:

    Jag ber om ursäkt om jag på något sätt har gjort dig upprörd eller ledsen, det var verkligen inte meningen.



    Det går snabbt att skriva ett blogginlägg om något när man är upprörd och förbannad, och man skriver kanske inte tillräckligt klargörande.



    Jag lider med dig (inte ser ner på dig, det är en jäkla skillnad, något jag är mycket van vid som du säkert förstår) för att du har förlorat en anhörig. Vad jag menar med mitt inlägg är att jag tycker det är fel av någon som har barn att låta sig själv gå före.



    För MIG finns det två regler i ett äktenskap: 1. när jag gifter mig ska det gälla för evigt. 2. när jag skaffar barn måste barnet alltid komma först, oavsett hur jag själv känner mig.



    När man skaffar barn så åtar man sig ett jäkla ansvar. Man sätter ett liv till världen. Man har ansvar för det här livet, för att se till att det nya livet mår bra och kan leva fullt ut.



    Din pappa gjorde inte det. Jag vill verkligen inte säga något elakt eller dumt om din pappa på något sätt, och fegt är kanske fel ord att säga. Vad jag menade var att jag TYCKER SYND OM DIG, som blir ensam kvar här, för att din pappa satte sig själv först. Han såg inte till dina behov, utan var inne i sig själv.



    Det är otroligt sorgligt... att man kan må så dåligt att man vill ta självmord. (Som en parantes kan jag ju själv säga att jag har legat inlåst på psyk för självmordsförsök, så jag vet verkligen hur det är att må sådär dåligt... tro mig :( )



    Många, många varma kramar till dig, och hoppas att du inte tog allt för illa vid dig <3

    2009-08-28 | 21:23:38
    Bloggadress: http://myanalife.blogg.se/
  • syster säger:

    Har också hört det där om att suicid är ett fegt val.

    Men jag anser inte att det är ett val, eftersom den som "väljer" är sjuk och inte har förmåga att finna andra lösningar.

    Min bror var tillsynes "frisk". Vi har aldrig märkt att han har varit "nere", deprimerad eller mått dåligt psykiskt. Därför kom hans självmord som en total chock.

    2009-08-29 | 18:02:25
    Bloggadress: http://alskadsaknad.blogspot.com
  • Leena säger:

    Väldigt aktuellt på min arbetsplats just nu, när en mamma förlorat sin son genom suicid.

    Och hon upplever att det är fegt, hon skäms över detta. Delvis p.g.a att sonen var katolik...det är väl förbjudet att ta sitt liv inom den religionen!



    Men det är alltid ett val dom själva gör, i den förtvivlan dom befinner sig.

    Önskan att bli av med ångesten...bara "delete"!



    2009-08-30 | 18:54:09
    Bloggadress: http://blogg.passagen.se/leeker/
  • Sandra säger:

    Jag förlorade min Mormor för 5.5år sen i suicid..

    Har MÅNGA gånger hört att de är fegt både just efter och av dom som inte vet...

    Förstår inte hur folk tänker...

    Samma sak med dom som säger de är sälviskt de anser jag inte heller då många tänker att dom efterlevande får de bättre utan dom....

    Vet att de var länge sen du skrev detta men jag skriver ändå...

    Förstår om du kankse inte har så mycket att svara mig men du bar den första jag hitta som jag känner jag kan skriva till..

    För snart 5månader sen försökte min bror ta sitt liv. Han hängde sig och de var jag som kom dit och räddade honom.

    Lakarna anser att det är ett medecinsk under att han överlevde och att han inte fått några men (som vi sett än i allafall).

    Mitt problem är att, jag mår fortfarande skit, självklart är jag överlycklig att han överlevde.

    Men jag vet inte vad jag ska göra för jag kan inte prata om de jag kan inte skriva tex på bloggen om de eftersom han kan läsa och jag vill ju inte såra honom eller göra de jobbigt för honom.

    Men jag mår ändå skit, jag kom till min bror när han hängt sig jag tog ner honom och började HLR och han var död.

    Fast att han nu lever är det den värsta upplevelsen jag varit med om. Jag ser bilden framför mig och jag klara inte av att vara i mörker för då ser jag bilden överallt....

    Som sagt jag förstår om du inte har så mycker svar men jag kände bara att jag var tvungen att skriva av mig lite... När min mormor tog sitt liv var vi på träffar för anhöriga efter suicid men nu känner jag att jag kan ju inte fara dit eftersom han överlevde så jag vet inte vart jag ska vända mig =(

    Nu vart de långt men jag hoppas de inte blev besvärligt...

    2010-04-23 | 23:43:37
    Bloggadress: http://sandraemanuel.blogg.se/

Kommentera inlägget här: